oh belog

Sunday, March 18, 2012

ORIGAMI_EPISODE 1






Salam!
serapan lengkong!!
lama sudah aku tidak membebel di sini
sebenarnya aku sibuk menyiapkan projek cerpen aku

ok. cerpen ini bertajuk origami
aku gunakan watak-watak artis korea mewakili karakter-karakter yang aku cipta di dalam cerpen ini
kalau kalian xsuka korea, silakan pilih wajah sesiapa sahaja untuk karakter2 tersebut ya!

cerpen ini tidak ada kaitan sama yang hidup atau yang mati

satu lagi!
aku cuba buat sedikit kelainan dengan menyertakan satu lagu tema yang aku buat sendiri untuk setiap episode cerpen ini.
ada 8 episode bermakna ada 8 lagu tema
aku sudah buat sedaya upaya. terpulang pada pembaca untuk menilai

ok kesemua lapan episode sudah aku uploadkan di sini
jadi bila sudah habis episode pertama ini aku sudah sediakan link untuk episode seterusnya di bawah.

baik kita mulakan dengan pengenalan watak2 terlebih dahulu ya!!

choi si won sebagai izzat hazimi abdullah
tiffany sebagai hani nuraishah azmi

choi minho sebagai hadi armansyah azmi

jo kwon sebagai nor azman zainal
aku cuma letakkan empat watak utama ini sahaja. watak yang lainnya terpulang pada kalian.




EPISODE SATU.

          Hari itu keadaan di persekitaran kampus UITM Shah Alam sesak luar biasa. Orang ramai yang hadir semuanya untuk mendaftarkan anak-anak atau saudara mara mereka di situ. Dari jauh kelihatan kelibat tiga orang lelaki dan seorang wanita bertudung kuning sedang duduk  di cafe. Seorang daripada lelaki dan wanita itu berusia dalam lingkungan 50an, seorang lagi lelaki yang hanya duduk diam di sebelah itu pula usianya lebih kurang dalam pertengahan 40an. Dan seorang lagi adalah remaja lelaki yang dari tadi matanya liar memandang ke sekeliling kawasan persekitaran. Memandangkan ini hari pertama dia mendaftar di situ, remaja lelaki tadi kelihatannya sedikit gugup.
          “Jimmy, mama dan papa nak kena balik ni. Esok papa nak ke Jakarta, ada urusan. So mama nak kena kemas-kemas pakaian dulu ni. Urusan pendaftaran dah selesai, nanti pak Mail hantar Jimmy pergi rumah yang papa bagitau haritu ye. Sorrylah mama tak dapat teman Jimmy kemas rumah tu. Nanti balik dari Jakarta mama datang” Wanita itu mengusap lembut rambut anak lelakinya itu. Sebenarnya dia ingin sekali untuk menghantar anaknya itu ke rumah tempat dia bakal menginap selama berada di kampus tersebut. Namun atas urusan kerja suaminya. Dia terpaksa akur.
          “mama, takpelah, mama baliklah dulu. Jimmy ok je dengan pak Mail. Nanti apa-apa hal Jimmy bagitau mama ye” remaja lelaki tadi yang mesra dipanggil Jimmy  itu segera bersalaman dan berpelukan dengan ayah dan ibunya.
          “ oklah. Papa dengan mama nak kena balik dulu ni. Nanti kalau Jimmy nak apa-apa bagitau je dengan papa ye” En Daris memeluk erat anak lelakinya itu.
          “ tak ape. Jimmy ok. Semuanya dah terlebih cukup. Papa tak payahlah risau” keempat-empat mereka terus bergerak ke kawasan parkir. Mereka bersalaman sekali lagi dan terus masuk ke dalam kereta berasingan. En Daris dan isterinya Puan Rahemah masuk ke dalam kereta Honda mewah berwana hitam itu. Manakala Pak Mail dan Jimmy masuk ke dalam Suzuki Swift berwarna biru di sebelahnya. Kedua-dua kenderaan itu pun meluncur laju ke haluan masing-masing.
          Sepanjang perjalanan, Jimmy hanya duduk mendiamkan diri. Tidak banyak yang dibualkannya bersama pemandu ayahnya yang dipanggil Pak Mail itu. Sesampainya di suatu persimpangan, Pak Mail memperlahankan kenderaan dan masuk ke pintu pagar sebuah apartment mewah yang belum pernah Jimmy pergi sebelum ini. Pak Mail mengangkat tangan pada pengawal keselamatan di situ, menunjukkan sesuatu seperti pas masuk, dan terus menuju ke parking setelah pengawal itu memberi laluan.
          “Pak Mail, kita nak pergi mana? Takkanlah Jimmy nak tinggal kat kondo ni kot?” Jimmy masih ragu. Mulanya dia mahu duduk tinggal di asrama pelajar sahaja. Namun dia akur pada kehendak ayahnya untuk dia tinggal di rumah yang telah disediakan oleh ayahnya itu. Pada mulanya dia menyangkakan rumah yang dimaksudkan itu hanyalah rumah biasa sahaja, sesuai dengan statusnya yang masih seorang mahasiswa. Tidak pula dia membayangkan ayahnya akan menyediakannya sebuah apartment mewah seperti itu.
          “ha, yelah rumah ni. Kat tingkat lapan. Datuk baru beli bulan lepas. Dah jom tolong Pak Mail angkat barang-barang Jimmy ni” Pak Mail segera mengeluarkan bagasi dari kenderaan itu. Jimmy turut membantu. Mereka terus menuju ke lif dan naik ke tingkat lapan. Sesampainya di pintu apartment, Pak mail segera mengeluarkan kunci dan membuka pintu.
          “ha, untunglah Jimmy masih belajar pun dah dapat duduk rumah macam ini. Besar, cantik. Duduk sini nanti pandai-pandailah berdikari ye Jimmy, orang bujang ni kena pandai serba serbi” Pak Mail terus masuk ke rumah itu. Jimmy masih lagi berada di muka pintu bersama bagasinya. Dia bagaikan tidak percaya dengan semua itu. Jauh di lubuk hatinya, dia berasa kurang senang diberikan semua itu daripada ibu dan ayahnya. Jujurnya dia mahu tinggal di asrama sahaja. Ramai kawan-kawan. Di situ, di rumah sebesar itu, dia cuma akan tinggal seorang. Dia rasa janggal.
          “ kenapa Pak Mail tak cakap dengan Jimmy yang papa beli rumah ni?” Jimmy terus memunggah bagasinya masuk ke dalam rumah tersebut.
          “ Jimmy tak suka ke dengan rumah ni? Kenapa?” Pak Mail kehairanan melihat muka anak muda yang dia kenal sejak anak itu masih kecil kelihatan muram sebegitu. Seharusnya, manusia mana-mana pun pastinya akan kegirangan bila medapat semua itu.
          “ tak sangka pulak papa belikan rumah ni. Jimmy ingat papa beli yang biasa-biasa saja. Tak seronoklah Pak Mail. Mesti Jimmy bosan duduk sini sorang-sorang. Jimmy tak kisah pun kalau papa suruh duduk asrama. Jimmy lagi suka. Ramai kawan. Kat sini ada siapa? Lagipun Pak Mail tahu kan Jimmy ni siapa. Jimmy rasa tak senanglah dengan semua ni” Jimmy merebahkan badannya di sofa. Pak Mail hanya memerhatikan sahaja anak muda itu. Di hatinya dia tahu apa yang bermain di benak anak muda tersebut. Dia bekerja dengan Datuk Daris semenjak Jimmy berusia 8 tahun. Jadi dia cukup kenal dengan perangai Jimmy.
          Jimmy yang dia kenal adalah seorang yang sukakan kesederhanaan. Tidak suka menunjuk-nunjuk walaupun ayahnya seorang yang kaya. Dia masih ingat bagaimana Jimmy akan ke dapur setiap pagi sebelum kesekolah minta Mak Ani iaitu pembantu rumahnya  untuk membungkuskan sarapan pagi. Kalau ditanya mengapa dia tidak gunakan wang yang diberi ayahnya itu, dia cuma akan bilang mahu simpan untuk beli basikal atau apa-apa.
          Kalau dibawa berjalan kemana-mana, anak itu cuma akan mengikut. Tidak pernah pula dia melihat anak itu merengek-rengek minta dibelikan sesuatu. Jimmy yang dia kenal adalah seorang anak yang lebih suka berdiam diri. Tidak seperti anak-anak lain seusianya.
          “Pak Mail tahu apa yang Jimmy tengah fikir. Jimmy kena ingat, datuk dah lama anggap Jimmy macam anak dia sendiri. Alah duduk jelah rumah ni Jimmy. Dari kecil Jimmy tak pernah minta apa-apa dari datuk. Tak payahlah risau. Kalau bosan-bosan nanti Jimmy keluarlah jalan-jalan. Cari kawan-kawan. Tapi jangan buat benda-benda tak elok pulak. Awak tu nak belajar kan?” pak Mail menasihati Jimmy persis seorang bapa menasihati anaknya. Lagi pula Pak Mail sudah menganggap Jimmy itu bagai anaknya kandungnya sendiri.
          “ye Pak Mail, Jimmy ingat. Pak Mail duduk dululah. Jimmy nak kemas baju-baju ni dulu” Jimmy terus mengangkat bagasinya masuk ke bilik.
          “ Betul ni tak nak Pak Mail tolong?”
          “ Takpe lah. Jimmy buat sendiri. Pak Mail duduk je kat situ rehat” Jimmy segera membuka bagasinya dan mula menyusun baju-baju dan bukunya de dalam almari.
          “Jimmy kalau macam tu Pak Mail balik dululah ye. Nanti apa-apa hal Jimmy call je ok!” Pak Mail segera menuju ke pintu dan beredar dari rumah itu.
          “ok terima kasih ye hantarkan Jimmy!” Jimmy terus menyambung kembali kerjanya. Selang beberapa minit, telefon bimbitnya berbunyi. “pak Mail ni mesti tertinggal barang ni” Dia terus menjawab panggilan pemandu ayahnya itu.
          “ Jimmy, Pak Mail tahu Jimmy tak suka. Tapi datuk yang suruh. Kunci kereta Pak Mail dah tinggal atas meja. Nanti bawak elok-elok tau kereta tu. Jangan langgar orang pulak”
          “hah? Habis tu Pak Mail balik naik teksi ke ni? Pak Mail ni.... kan Jimmy dah cakap Jimmy nak beli basikal. Pak Mail ni suka macam tu tau. Ikut je cakap papa tu. Jimmy tak nak bawaklah kereta tu!” Jimmy terkejut dengan semua itu. Belum lagi reda hatinya perihal rumah mewah itu, sekarang ditambah lagi dengan kereta. Mungkin pada pandangan mata orang dia kelihatan bodoh menolak semua itu. Namun sebenarnya dia cuma ingin belajar berdikari. Belajar untuk hidup sendiri. Kenyataan bahawa Pak Mail pun berkomplot dengan ayahnya juga sedikit sebanyak menyakitkan hatinya.
          “alah sorrylah. Pak Mail kena ikut cakap papa Jimmy. Kalau Jimmy nak beli basikal nanti belilah. Tapi nanti kalau hujan kan susah nak ke kampus. Jimmy guna jelah kereta tu ye. Oklah, Pak Mail busy ni. Nanti call lagi ye”
          “ yelah tu. Busy sangatlah Pak Mail dalam teksi tu. Hmm oklah. Tapi janji jangan bagitau papa Jimmy nak beli basikal ok” Jimmy terus meletakkan telefonnya. Dia terus merebahkan badannya di atas katil. Memandang kosong pada siling. Mengingati masa-masa kecilnya yang tidak pernah dia pasti tentang apa-apa. Lama juga dia termenung sendirian. Akhirnya dia terlelap sendirian di dalam apartment barunya itu.
          Petang itu dia terjaga. Dia bergegas ke bilik air untuk mengambil wudhuk. Jam sudah menunjukkan tepat pukul enam petang. Dia masih belum solat asar. Usai solat, dia duduk membaca doa dan terus ke meja belajar yang letaknya di tepi jendela kamarnya. Hatinya tidak tenteram. Mimpinya yang tadi itu membuatkan dia gementaran. Dilihatnya seorang wanita separuh umur dipukul dengan zalim oleh seorang lelaki yang bagaikan sudah hilang akal. Dilihatnya juga seorang kanak-kanak lelaki sedang duduk menangis menyorok di balik kerusi sambil melihat wanita tadi diseksa.
          Mimpi-mimpi seperti itulah yang sering mengganggu dirinya. Membuatkan dia sering tidak pasti tentang siapa dirinya yang sebenar. Seperti selalunya, selepas mendapat mimpi-mimpi seperti itu, dia akan duduk kaku termenung begitu. Dan kebiasaannya, dia akan menuliskan ketakutannya itu pada buku, kertas atau diarinya. Dia masih ingat, diwaktu kecilnya, setiap kali bermimpi buruk atau ditimpa masalah, ibunya Puan Rahemah selalu akan menyuruhnya menulis semua itu di atas kertas. Selesai menulis, dia akan lipatkan kertas itu menjadi origami berbentuk burung camar. Kemudian ibunya akan mendukungnya ke balkoni dan menyuruhnya melepaskan origami kertas itu.
          “biar semua masalah Jimmy pergi terbang macam burung kertas itu” itulah yang sering dinasihati kepadanya. Jadi hari itu, sama seperti hari-hari sebelumnya, dia segera menuliskan semua itu di atas sekeping kertas yang diambil dari dalam laci meja. Dengan penuh tekun dia cuba mencoretkan apa yang terbuku di hatinya waktu itu.

Aku, siapa aku?
Engkaukah aku?
Engkaukah???
Mesti bukan, engkau mesti bukan aku!
Sebab aku adalah aku! Bukannya engkau!
Tapi........ siapa aku??

Aku, siapa aku?
Engkau kenal aku??
Benarkah yang engkau kenal itu aku?
Jangan-jangan kau cuma tipu
Siapa engkau??
Siapa aku??
Tolonglah aku!!!!

Aku buntu
Tuhan, tunjukkan siapa aku
Aku keliru
Biar aku kenal siapa aku
Biar aku lihat sebenarnya diri aku
Jangan biar aku terus termangu
Mencari-cari pada setiap sesuatu

Biar camar ini terbang bawa aku pada aku
Biar nantinya aku temui siapa aku
Baik buruk, hina mulianya aku
Aku akan terima itu seadanya aku

Siapa aku: camar kertas

          Usai menulis itu, dia segera melipatkan helaian kertas itu menjadi camar kertas yang biasanya dia buat. Proses itu bagaikan begitu mudah. Dia memang begitu arif tentang langkah-langkah melipat origami tersebut. Setelah siap. Dia membuka jendela dan segera melepaskan origami kertas itu ke luar. Dari jendela tingkat lapan itu dia cuma memerhatikan camar kertasnya melayang di tiup angin, kemudian, setelah kembali semangatnya, dia kembali ke bagasinya untuk mengemas baju-bajunya yang masih banyak belum dikerjakan. Lusa kelasnya sudah bermula. Dia begitu teruja mahu memulakan semuanya.

                                      *************************

          Dua orang remaja kelihatan berjalan memasuki perkarangan apartment mewah tersebut. Seorangnya lelaki dan seorangnya lagi perempuan. Perempuan itu begitu manis mengenakan kemeja t bewarna merah. Kepalanya ditutup rapi dengan topi nike bewarna hitam gelap. Yang lelakinya pula, sekali pandang bagaikan yang berjalan itu dua-duanya perempuan. Dia mengenakan t-shirt berkolar bulat berwarna merah jambu. Seluar jeans hitam yang dipadankan dengan tali pinggang yang juga warnanya merah jambu. Kasutnya bewarna putih bersih yang talinya juga merah jambu. Rambutnya disisir ke tepi hampir menutup sebelah matanya. Mereka berdua berjalan sambil si lelaki tadi itu membiarkan rambutnya berkibar-kibar ditiup angin
          “oi, kau tak rimas ke rambut mengurai camtu? Aku yang tengok ni pun sakit mata tau tak!” remaja perempuan tadi yang sedikit kasar itu mencuit bahu rakannya di sebelah itu.
          “eleh jeleslah tu! Haruslah mengurai camni! NORA ok! N.O.R.A . Nora! Cepatlah sikit jalan. Panas ni!” lelaki tadi itu berjalan laju sedikit di hadapan. Tangannya dikibas-kibas lembut di wajahnya persis pelakon dalam opera cina mengibas kipas tangan untuk menyejukkan badannya.
          “ha yelah tu Nora! Nora konon! En Nor Azman Zainal, gediklah engkau ni!”
          “ hei, perlunya nak panggil nama penuh aku! Azman Zainal tu nama kat kampung ok. Family aku je boleh panggil nama tu. Ada faham cik Hani Nuraisyah Azmi? Hehe. Cepatlah jalan, aku da kebulur ni. Nanti nak suruh mak kau buatkan mee hailam feveret aku”  Azman berjalan semakin laju meninggalkan Hani di belakangnya.
          “oit minah fake, tunggulah! Kau kalau bab nak pau mak aku memang kau tak reti nak sabar kan! Tunggulah kejap!” Hani berlari-lari anak  mengejar kawannya itu. Segera dia menarik baju Azman dari belakang. “Tunggu aku gedik!”
          “sakitlah. Kau ni cubalah behave cam pompuan sikit. Sakit tau. Macam jantan! Aduh penatnya. Tolonglah  ea janganlah rosak lagi lif rumah kau ni. Tak larat aku nak naik tangga tingkat lima tu lagi sekali” Azman meronta minta Hani melepaskan bajunya yang ditarik dari belakang.
          “ Dah eloklah lif tu. Kalau rosak lagi aku maki abang yang baiki haritu. Dah jom cepat. Mak aku dah masak dah mee hailam feveret kau. Ha sukalah tu!” Hani segera menarik Azman untuk mengikutnya. Ketika itu juga satu objek berwarna putih jatuh tepat di atas kepala Azman.
          “weh ape ni? Tak ade rasa bersalah langsung main baling-baling sampah suka-suka hati. Eh burung!” azman segera membelek  burung kertas di tangannya itu. “ nasib baik burung ni comel, kalau tahi burung tadi aku sumbat mulut orang yang baling ni dengan stokin!” mereka berdua serentak mendongak ke atas. Berharap dapat melihat insan tak bertanggungjawab yang melemparkan objek itu dari atas. Namun tiada kelibat manusia yang kelihatan di jendela mahupun balkoni bangunan sebelas tingkat tersebut.
          “kau rasa burung kertas kau ni boleh terbang ke sengal!” dengan lancangnya Azman bersuara sambil mencekak pinggang. Sikapnya memang begitu, suka cakap lepas.
          “dahlah jom. Aku pun dah kebulur ni. Penat okay kerja hari ni. Penuh gila mall tu. Nasib baik shift aku sampai petang je. Tak larat aku kalau kerja malam! Boleh pengsan! Weh cepatlah, hari ni birthday adik aku” Hani kembali menarik Azman . mereka terus masuk ke lif untuk naik ke tingkat lima.
          “ Owh ye ke? Hari ni birthday Hadi si comel tu? Alamak camne ni? Tak beli hadiah. Hadi... akak takde hadiah nak bagi, bagi cium je boleh?” Azman menjuirkan bibirnya bagai Angelina Jolie tak berapa menjadi.
          “Oi, adik aku suci ok! Kau jangan nak macam-macam pulak! Dah cepatlah tekan nombor lima tu” mereka berdua masuk ke dalam lif dan menuju ke tingkat lima. Sementara itu Azman masih lagi membelek burung kertas tadi.
          “eh ada tulisan lah! Aku siapa aku? Engkaukah aku? Engkaukah? Bukan, mesti bukan... eee apa ni? Pening kepala mak layan! phsyco nye!”
          “kau merepek ape gila? Meh sini aku tengok!” Dengan pantas Hani merampas burung kertas yang telah dibuka lipatannya itu daripada Azman. Dia kemudiannya tekun membaca tulisan itu sehingga habis. Azman di sebelah hanya memandang hairan ke wajah rakannya itu.
          “oi, kau dah kenapa?”
          “ kau tahu kan aku suka benda-benda macam ni! Camar kertas? Siapa dia ni ea?” Hani merenung tepat kepada tulisan di kertas itu. Memang sejak di bangku sekolah lagi dia gemarkan puisi-puisi sebegitu. Rak-rak buku di biliknya pun penuh dengan buku-buku koleksi puisi yang dikumpulnya dari dulu.
          “ Dah tak payah nak gila bayang pulak sekarang! Pintu dah terbuka tu, nak aku tinggal kau sesorang dalam lif ni ke?” Azman terus keluar dari lif itu kemudian menuju ke pintu nombor 10 dan terus mengetuk pintu tersebut.
          “Assalamualaikum! Assalamualaikum! Cik tipah gebu ada? Oooo cik tipah gebu! Saya datang nak meminang bujang you!” begitulah Azman setiap kali ke rumah Hani. Mulutnya bising tak sudah. Ibu Hani yang bernama puan Latifah itupun sudah dianggap bagai ibunya sendiri. ‘Cik Tipah Gebu’ itulah panggilan yang diberikan Azman kepada ibu Hani.
          “waalaikumsalam. Ha dah balik pun anak dara dua orang ni. Cik Tipah Gebu tengah masak. Dah mari masuk” Pn Latifah membuka pintu dan menjemput Azman dan Hani masuk ke dalam. Keluarga Azman memang berhubungan baik dengan keluarga Hani. Dulunya mereka berjiran. Sejak kecil Azmanlah yang paling rapat dengan Hani. Hinggakan setelah keluarga Hani berpindah rumah di situ pun mereka masih lagi semesra dulu.
          “cik tipah gebu, mana birthday boy buchuk manja tu? Arman! Mana kau? Hadi Armansyah Azmi! Birthday boy! Akak Nora datang ni! Ha ni pun dia. Dah besar dah. Cik Tipah tak payah susah-susah carikan jodoh untuk dia ye. Saya ada. Hahahahaha” Azman ketawa mengilai-ngilai di ruang tamu itu. Kalau ada yang mendengar malam-malam, pasti ada yang cabut lari.
          “Nak ke kamu Hadi dengan AKAK NORA kamu ni? Hahaha. Kalau nak mak boleh je pinangkan. Makcik Zila kamu tu pun kawan baik mak” Puan Latifah sengaja mengacau anak bujangnya yang baru keluar dari biliknya itu. Dari muka dan rambutnya, dia mungkin baru bangun dari tidur.
          “ Abang Man ni mengarut je lah. Hadi dah ada orang punyalah. Mak ni jangan layan abang Man ni. Ha Abang Man, mana hadiah? Kalau xde hadiah tak boleh makan kek Hadi. Akak  Hani pun dah janji nak belikan Hadi hadiah. Mana? Mak dah belikan Hadi kasut baru. Hahaha jangan jeles!” Hadi memandang kakanya dengan wajah penuh suka hati.
          “ Gelilah panggil aku abang! Sorrylah Hadi, tak tahu pulak hari ni birthday kau. Esok aku janji aku belikan kau hadiah ye. Dengan syarat hari ni kau suap aku kek kau! Hehehe” Azman tertawa lagi sambil diperhatikan oleh Puan Latifah dan Hani. Mereka kemudiannya bergerak ke meja makan yang terhidang berbagai makanan dan sebiji kek coklat di atasnya. Hani duduk menghadap kek coklat tersebut.
          “ Dah besar dah anak bujang mak ni. Sekejap je dah 16 tahun umur Hadi. Tahu tak, muka Hadi seiras muka arwah ayah masa muda-muda dulu tau” Puan Latifah memandang anaknya dengan penuh kasih sayang. Dirasakan usahanya membesarkan anak-anak seorang diri berbaloi bila melihat kegembiraan di mata anak-anaknya itu.
          “  Ha’a, kejap lagi mak dapat menantu lah. Dah bergayut je kerjanya tiap malam. Baca buku malas! Dah cepat potong kek tu!” Hani segera memintas percakapan ibunya. Dia sengaja berbuat begitu kerana setiap kali cerita tentang arwah ayahnya dibangkitkan, pasti suasana akan berubah sayu.
          “ok ok kita nyanyi! Happy birthday to youuu... happy birthday to you... happy birthday Hadi busyuk! Happy birthday to you!” Azman memulakan nyanyian ulang tahun itu kemudian diikuti oleh Hani dan Puan Latifah. Hadi memotong keknya dan mereka makan bersama. Suasana malam itu begitu meriah dengan hilai tawa mereka.
          “ Yeay sirap bandung! Thank you cik Tipah! Tau je kita suka yang pink-pink colour ni! Hahahaha” Dengan segera Azman mencapai gelas yang berisi air sirap bandung itu lantas meminumnya.
          “ Nah, akak belikan Hadi kemeja. Jangan tengok harga ok. Akak beli ikhlas ni untuk Hadi” Hani menghulur kotak hadiah bewarna hitam itu kepada adiknya.
          “ thankz akak” Hadi terus membuka kotak itu dan memadankan kemeja itu dibadannya.
          “ cis, rm 29.99 sen. Kedekut betul akak kau ni. Esok aku belikan lagi mahal untuk kau ye” Azman menjuir bibirnya kepada Hani. Serentak itu Hani menayangkan buku limanya kepada Azman.
          “ Tak pe. Hadi suka. Warna dia cantik. Abang Man tu janji je lebih! Haha. Kalau takde esok siap” Hadi masih lagi cuba memadankan kemeja itu di badannya.
          “ yelah. Nanti aku belikan” Azman buat muka toya.
          “ dah dah tu. Jom kemas ni semua. Hadi simpan dulu baju tu. Meh tolong kakak cuci pinggan. Kau tu dah besar nanti satu benda pun tak tahu nak buat” Hani menyusun pinggan-pinggan kotor yang telah digunakan itu bertingkat-tingkat dan dibawa ke sinki. Sebagai anak yang sulung, dia sedar hakikat bahawa dialah yang perlu membantu ibunya setelah kematian ayah mereka.
          “ yelah, orang nak kemas lah ni” Hadi pun turut membantu Hani. Ibu mereka puan Latifah sudah beredar masuk ke biliknya.
          “ Man, kau nak stay lama ke kat rumah aku ni?” Hani bertanya Azman yang sedang menonton televisyen di ruang tamu.
          “ Kau ni macam tak suka je kan aku datang sini? Cis! Yelah aku memang nak balik pun ni. Dah malam. Aku balik dululah ni. Cik Tipah Gebu!!! Cik Nora nak balik dulu ni. Terima kasih ye masak mee hailam feveret kita! Bye!” Azman pun keluar melalui pintu di ruang tamu. Keadaan rumah selepas itu sunyi serta merta. Hani yang sudah siap memcuci pinggan mangkuk itu mengelap tangannya dan terus masuk ke biliknya.
          Lampu dia buka. Dihempaskan badannya di atas katil. Seharian dia bekerja sebagai juruwang di pasaraya. Penatnya masih belum hilang. Dia cuba sedaya upaya untuk tidak terlelap. Dia tidak mahu tertidur dalam keadaan masih kotor dan belum mandi itu. Tiba-tiba dia teringat akan sesuatu. Dicapainya beg tangan yg diletakkan di tepi katil. Kemudian dia mngeluarkan sehelai kertas putih dan merenung kertas itu. Membaca tulisannya dengan tekun sehingga habis.
          “Camar Kertas” dia memusingkan badannya dan berjalan menuju ke meja solek. Diletakkannya kertas itu di atas permukaan meja dan mula melipat kertas tadi mengikut garisan lipatan yang sudah sedia ada. Akhirnya burung kertas itu pun kembali ke bentuknya yang asal.Dia tinggalkan burung itu di atas meja, mencapai tuala dan terus ke bilik air.

-tamat episode 1-


ok ini lagu yang aku tuliskan khas untuk episode ini

TENTANG HARI INI

indah hari penuh cahaya
menghapus segala 
mendung kelmarin jadi punca derita

langit cerah bawa bahagia
tiada gelita

kubertanya kemana menghilang
sang mendung hiba
yang kelmarin datang

meragut harapan segala impian 
oh tuhan berkati hari ini
moga penuh cinta
biarkan cerah segalanya
menghapus sengsara

langkah kaki maju bersama
tidakkan ku lupa
mendung kelmarin mungkin kembali jua

biar nanti ku kebasahan
tidakkan ku rebah




kubertanya kemana menghilang
sang mendung hiba
yang kelmarin datang

meragut harapan segala impian 
oh tuhan berkati hari ini
moga penuh cinta
biarkan cerah segalanya
menghapus sengsara

semuanya yang telah terjadi pasti ada hikmahnya
biarkan kecundang hari ini kubangkit semula

tentang hari ini: deedymarji



         
         

         





Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

No comments: