oh belog

Sunday, March 18, 2012

ORIGAMI_EPISODE 6


EPISODE 6
          Pintu lif tertutup. Lambaian mesra Azman dan Hani yang tertunduk bisu di sebelahnya sudah tidak lagi kelihatan. Jimmy tersenyum sendiri. Dia pun bagaikan tidak percaya apa yang berlaku hari ini. Kelasnya yang padat membuatkan dia terlambat untuk pulang kerumah lebih awal seperti biasanya untuk menunggu Hani. Namun takdir hari itu begitu baik. Dia diketemukan dengan Hani ditengah jalan dan menolong gadis itu yang sedang dilanda kesusahan. Masih terbayang dimatanya senyum manis gadis itu sewaktu dia hulurkan beg tangannya tadi.
Lif berhenti di tingkat lapan. Pintu terbuka dan dia segera menuju ke pintu rumahnya. Dia membuka kunci, menghidupkan lampu dan terus duduk di atas sofa. Beg berisi buku-buku kuliahnya diletakkan di tepi. Dia duduk bersandar sambil tersenyum sendiri. Lama dia duduk begitu sehingga matanya hampir terlelap. Tiba-tiba dia bangkit dari bersandar. Dia teringatkan sesuatu. Sesuatu yang sudah menjadi rutinnya sejak hampir tiga bulan dia duduk di bangunan itu. Origami.
Hari itu terlalu pantas berlalu. Terlalu dipenuhi dengan peristiwa-peristiwa penting yang membuatkannya begitu sesak. Bagaimana pensyarahnya En Fahmi mengamuk dikelas akibat ramai yang tidak hadir. Bagaimana pendrivenya tertinggal dirumah sehinggakan dia terpaksa berpatah balik untuk menghantar tugasannya. Peperiksaan yang tinggal seminngu lagi akan tiba. Yang paling penting, peristiwa petang tadi. Perkara-perkara itu buat dia lupa akan origaminya. Jimmy segera ke meja belajarnya di tepi jendela dan mengeluarkan kertas seperti biasa. Dia mengambil pen hitam dan mengetuk kepalanya beberapa kali untuk mencari ilham.

Hari ini sepatutnya merah
Tapi camar ini warnanya putih

Bahagia lihat senyumnya
Gembira lihat galak matanya
Camar ini terbang melayang girang
Bila si merak datang be...

Coretannya terhenti di situ bila tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi di sebelah. Dia meletakkan penanya dan terus menjawab panggilan tersebut. Di skrin telefon tertera nama ‘mama’. Jimmy merenung skrin itu. Ada rasa bersalah dalam dirinya. Lama sudah dia tidak menelefon wanita itu untuk bertanya khabar. Malahan, sejak tinggal di kondominium itu dia jarang-jarang pulang ke rumah. Dia segera menjawab panggilan tersebut.
“ hello, assalamualaikum ma!”  perasaan gembiranya hari itu sukar untuk dia sembunyikan.
“ waalaikumsalam! Jimmy tengah buat apa nak? Mama ganggu ke? Banyak assignment?”
“tak buat apa-apa ma. Jimmy tak busy pun. Assignment dah hantar, tinggal final exam minggu depan. Kenapa mama call malam-malam ni? Ada apa-apa yang jadi kat rumah ke ma?” menyedari nada suara ibunya luar biasa perlahan hari ini. Jimmy mula bertanyakan kalau ada apa-apa yang tidak diingini berlaku di rumahnya.
“ Jimmy. Jimmy balik rumah sayang. Mama ada hal nak beritahu Jimmy”  ada getar-getar sayu pada nada suara Puan Rahemah. Jimmy mula dapat menangkap sesuatu yang tidak kena.
“ balik? Kenapa ni ma? Esok petang Jimmy tak ada kuliah.nanti Jimmy balik. Tapi mama okay ke ni?”
“ Jimmy balik malam ni tak boleh ke? Mama nak beritahu perkara penting ni”
“ hmmmm okay-okay Jimmy balik sekarang. Tapi mama bagitahu dulu apa yang penting tu” Jimmy semakin risau dan tertanya-tanya apakah yang terjadi kepada ibunya itu.
“ Hmm okay. Biar mama bagitahu Jimmy.” Nada suara Puan Raheman semakin perlahan.
“ Ok Jimmy dengar”
“ mama dah jumpa ibu kandung Jimmy. Jimmy balik ya nak!”
                                      *************

Pintu pagar banglo mewah itu terbuka. Sebuah Suzuki Swift berwarna biru masuk ke perkarangan rumah tersebut. Dari kereta tersebut keluar Jimmy dengan penuh kelam kabut dan terus menuju ke pintu masuk. Di situ Puan Rahemah sudah sedia menunggu. Dia tersenyum ke arah anak bujangnya itu.
“ Mama kata mak Jimmy dah mati!” Jiimmy tidak menyambut salam yang dihulur oleh ibunya itu. Dia terus bertanya dengan nada yang agak tinggi kepada ibunya. Sementara itu ayahnya Encik Daris juga sudah berdiri di muka pintu.
“ Masuk dulu Jimmy. Kita bincang” Penuh lembut Encik Daris memanggil anaknya itu. Dia menghulurkan salam. Dengan berat hati Jimmy pun bersalaman dan mencium tangan kedua ibu bapanya itu. Di hatinya terdetik rasa bersalah akibat bersikap kasar sebentar tadi. Namun segala yang terpendam di lubuk hatinya membuatkan dia tidak sabar untuk mengetahui kisah yang sebenar.
“ kat mana mak Jimmy? Kenapa dia tinggal Jimmy pada mama? Mama mana mak Jimmy?” Jimmy bertanya tanpa henti. Selama ini dia tahu dia bukannya anak kandung kepada Puan Raheman dan Encik Daris. Tapi dia tidak bertanyakan langsung tentang keluarga kandungnya. Semua persoalan itu cuma dia simpan di dalam hati. Yang dia tahu, Puan Rahemah mengatakan bahawa ibunya telah mati. Siapa ibunya dia tidak tahu. Siapa ayahnya dia tidak tahu. Adakah dia punya adik beradik pun dia tidak tahu. Yang dia tahu, Puan Rahemah dan En Darislah yang telah membawanya ke banglo itu sewaktu umurnya tujuh tahun. Sewaktu dia keluar dari hospital dengan kepala yang masih berbalut. Dengan kaki yang terhincut-hincut. Apa-apa sahaja memori sebelum itu, kosong.
Kalaupun ada mungkin cuma imbasan-imbasan mimpi yang selalu hadir disetiap tidurnya. Imbasan air mata dan senyuman seorang wanita penuh kasih sayang yang memandangnya. Selain itu tidak ada. Baginya Puan Rahemah dan En Daris adalah keluarganya. Ibu bapanya. Pernah juga dia terniat untuk bertanyakan mereka tentang asal usulnya. Namun disetiap kali itu juga dia akan ragu-ragu. Takut ibu bapa angkatnya itu tersinggung. Takut mereka terasa bahawa dia tidak selesa beribu bapakan mereka. Jadi dia cuma diam. Di hatinya dia percaya bahawa itu adalah keluarganya kini. Ibunya telah lama meninggal. Itu yang dia percaya.
Tapi kini apabila mengetahui ibu kandungnya masih hidup, Jimmy terasa bodoh kerana tidak bertanyakan mereka soalan-soalan itu. Dia berasa dungu kerana mempercayai bulat-bulat kata-kata mamanya. Dia seolah menemui sinar. Sinar yang mampu menyuluhi mimpi dan memori silamnya yang gelita.
“ Kenapa mama dengan papa tipu Jimmy? Selama ni Jimmy ingat Jimmy ni dah takde sesiapa lagi. Selama ni Jimmy cuma ingat yang Jimmy hanya ada mama dengan papa. Dari dulu Jimmy ingat Jimmy yatim piatu, sebatang kara. Sekarang mama cakap mak Jimmy hidup lagi. Apa semua ni?” Air mata mula membasahi pipi Jimmy. Perasaan yang bercampur antara terkejut, sedih, kecewa dan gembira itu bercampur menjadi satu.
“ Jimmy, Jimmy dengar dulu cerita mama. Mama takde niat pun nak tipu Jimmy. Mama takde niat pun nak pisahkan Jimmy dari mak Jimmy” Puan Rahemah mula bersuara dengan nada yang sebak. Encik Daris di sebelahnya hanya mendiamkan diri.
“ Habis tu kenapa mama cakap mak Jimmy dah mati? Kenapa tipu?” perasaan Jimmy semakin sukar dibendung. Jiwanya terlalu serabut dengan segala kecelaruan yang dihadapinya waktu itu. Semua itu terlalu mengejut. Berat untuknya menerima segala kecelaruan itu dalam masa yang singkat.
“ Jimmy, Jimmy dengar dulu apa papa nak cakap ni. Kami takde niat pun nak sembunyikan semua ni dari Jimmy. Papa tahu papa dengan mama salah. Tapi lebih baik Jimmy tanya sendiri hal ni dengan mak Jimmy. Mungkin dia boleh terangkan semuanya pada Jimmy” Lembut En Daris memujuk hati Jimmy yang sedang kusut serabut itu. Tidak pernah dilihatnya anak itu sehampa itu selama ini. Tidak pernah dilihatnya anak itu sesedih itu sejak mula-mula dibawanya ke sini.
“ Mama pun minta maaf Jimmy. Kalau Jimmy nak marah mama dengan papa takpe, itu hak Jimmy. Kami memang bersalah” Puan Rahemah tertunduk sayu. Air matanya tidak mampu lagi untuk dibendung.
“ Mama janganlah cakap macam tu. Jimmy minta maaf. Jimmy tahu Jimmy dah kurang ajar dengan mama dan papa tadi. Jimmy cuma terkejut dengan semua ni. Susah nak terima apa yang terjadi” Jimmy mencapai tangan ibunya itu lalu menggenggam erat tangan itu.
“ Kalau betul Jimmy nak jumpa mak Jimmy, esok mama suruh Pak Mail hantarkan Jimmy ke rumahnya. Dah jangan sedih-sedih lagi. Jimmy pergilah tidur dulu berehat ye nak!” Pn Rahemah mengusap lebut kepala anak lelakinya itu. Di hatinya dia tahu betapa remuknya jiwa anak itu bila mendapat tahu tentang segala kenyataan itu. Timbul rasa kesal di hatinya kerna tidak berterus terang dari dulu.

                                      *********************

Langit petang itu sudah beranjak senja. Bunyi-bunyi cengkerik pun sudah mula kedengaran. Seorang perempuan berjalan kaki masuk  ke perkarangan rumah papan sederhana besar itu. Di tangannya dia memegang sebiji bakul rotan yang diisi beberapa biji kelapa tua yang dia kutip dari kebun
Wanita itu bernama Maznah. Dia memberi salam dan terus masuk ke dalam rumah melalui pintu dapur. Baru beberapa langkah masuk ke dalam rumah, dia dikejutkan dengan tompokan-tompokan darah yang berada di atas lantai. hatinya gementaran. Jantungnya berdegup tak keruan. “ya allah, Hazim!”
Dia bergegas berlari ke bilik anak lelakinya itu. Namun kelibat anak kecil berusia 7 tahun itu tidak kelihatan. Dia memanggil anak itu berkali-kali namun tiada sebarang suara yang menyahut panggilannya.
“ Tahu pun kau nak balik! Aku ingat dah mampos dalam kebun tu!” kedengaran suara garau seorang lelaki yang sedang duduk di kerusi malas bersebelahan tingkap menegur Maznah dengan kasar.
“ Abang, Hazim mana bang? Apa abang buat kat dia?” Maznah segera bergegas mendapatkan lelaki itu.
“ Manalah aku tau. Biar mampos je budak tu senang! Tak menyusahkan orang!” lelaki itu masih lagi bersandar di kerusi malas.
“ Apa abang dah buat pada Hazim bang? Kenapa dengan darah-darah tu? Cepatlah cakap mana Hazim?” Maznah tidak dapat mengawal lagi kesabarannya.
“ kau tengok kaki aku ni! Anak kau yang setan tu yang dah lukakan kaki aku! Biar mampos je budak tu senang!” lelaki tadi menunjukkan kakinya yang berbungkus itu kepada Maznah.
“ Mana Hazim bang? Abang pukul dia lagi kan? Sampai hati abang! Hazim tu anak kita!”
“ hahahahaha. Anak kita kepala otak kau! Dia anak Dolah! Bukan anak aku! Perangai dia tu bodoh sama macam bapak dia. Bekas laki kau tu memang tak guna!” lelaki tadi sudah berdiri dan menghampiri Maznah. Dia kemudiannya menarik rambut perempuan itu yang kemudiannya jatuh melutut ke lantai.
“ lepas bang! Lepas! Mana Hazim? Mana Hazim?” Maznah bersuara dalam esakan. Namun sedikitpun tidak tergambar belas kasihan di wajah suaminya itu. Air matanya membasahi pipi.
“ Aku kan dah cakap aku tak tahu budak setan tu pergi mana! Kau ni betul-betul tak faham bahasa lah!” dengan satu tolakan kasar Maznah jatuh terhumban ke lantai.  suara esakannya semakin kuat kedengaran.
“ Mana Hazim?” itu sahaja yang kedengaran dari mulutnya ketika berkali-kali tubuhnya dihujani dengan sepak terajang suaminya itu
En zamir bagai sudah hilang akal. Dia memperlakukan Maznah tanpa belas kasihan. Isterinya itu kini terbaring dilantai tidak mampu berbuat apa. Hanya esakan kecil yang kedengaran dari wanita itu.
“melayan engkau dengan anak kau tu jadi gila aku dibuatnya! Dah aku nak keluar!” En Zamir terus menuju ke pintu dan terus menghempas daun pintu itu dari luar. Puan Maznah masih lagi terbaring di lantai. kesakitan yang dialaminya masih belum hilang. Lama juga dia terbaring di situ sehinggalah suara jirannya iaitu puan Salmah kedengaran.
“Assalamualaikum! Maznah... ooo Maznah!” puan Salmah mengetuk pintu berkali-kali namun tiada sebarang jawapan dari dalam rumah kedengaran. “Maznah oi... kau ada kat dalam ke? Mana kau pergi ni, anak kau Hazim kemalangan ni!” Puan Salmah yang kelihatannya agak kelam kabut itu berulang-ulang kali memanggil nama Puan Maznah.
Sementara itu di dalam rumah puan Maznah masih terbaring di lantai. namun dia dapat mendengar panggilan jirannya itu. Dengan kudrat yang ada dia cuba untuk memanggil Salmah. Namun cuma suara seperti orang mengerang yang kedengaran. Tapi itu sudah cukup kuat untuk memberitahu Salmah yang ada orang di dalam rumah.
Mendengar suara mengerang kesakitan itu, Salmah segera mengintai-intai dari tingkap. Alangkah terkejutnya dia melihat Maznah terbaring kaku di lantai ruang tamu rumah tersebut.
“Ya Allah Nah! Kenapa dengan kau?” Salmah cuba membuka pintu. Namun pintu tersebut sudah dikunci dari dalam oleh En Zamir sebelumnya. Dia bergegas menuju ke pintu dapur. Mujur pintu tersebut tidak berkunci. Dia segera masuk dan meluru ke depan untuk mendapatkan Maznah.
“ Ya Allah.. Maznah kau okay ke Maznah? Kau okay ke?” Salmah menggoyang-goyangkan tubuh Maznah berkali-kali. Namun wanita itu hanya diam terkaku di lantai. “ celaka kau Zamir!” 
Sukar untuk dibendung lagi perasaan benci Salmah terhadap En Zamir. Selama ini berkali-kali dia cuba meyakinkan Maznah untuk melaporkan segala perlakuan lelaki itu kepada polis. Dia sudah tidak tahan melihat jirannya itu sering kali dijadikan bahan melepas geram. Apatah lagi bila anak lelaki Maznah iaitu Hazim juga sering kali diperlakukan dengan kejam. Namun disetiap kali itu juga Maznah menghalangnya. Disetiap kali itu juga Maznah mengatakan bahawa cuma Zamir tempat dia dan Hazim bergantung hidup.
Salmah menggoncang tubuh Maznah berkali-kali namun tiada sebarang reaksi dari wanita itu. Dia terus menuju ke tingkap di sebelah kanan ruang tamu itu lantas membukanya. Dia menjerit memanggil suaminya yang berada di rumah untuk membantu.
“ Bang Khalid! Abang! Cepat bang, Maznah sakit ni! Abang Khalid!!” berkali-kali dia memanggil suaminya itu. Tidak lama kemudian kelihatan kelibat suaminya menjenguk dari tingkap dapur rumah mereka.
“ Kenapa Mah?”
“ Cepat sini bang! Kita kena bawa Maznah pergi hospital”

                                      *****************

“ Doktor, macam mana keadaan dia doktor?” sebaik sahaja pintu bilik kecemasan itu dibuka, Puan Rahemah dan En Daris bergegas mendapatkan doktor yang baru sahaja keluar dari bilik tersebut.
“ Puan ni emak kepada budak tu ke?” doktor tersebut bertanya kepada Puan Rahemah yang jelas sedang kerisauan di sebelahnya.
“ Bukan doktor, saya dan suami saya yang bawa budak tu ke sini. Kami tak tahu siapa mak bapak dia. Tadi suami saya sudah pergi bertanya dekat-dekat kawasan kami terlanggar budak ni tadi. Mereka kata mereka kenal dengan budak tu. Mungkin sekejap lagi ibu bapa dia datang. Macam mana keadaan dia doktor? Dia okay ke?” Puan Rahemah jelas kerisauan, En Daris di sebelahnya cuba untuk menenangkan isterinya itu.
“ Okay macam ni puan, keadaan dia masih lagi belum stabil. Kecederaan kepalanya agak serius. Kami terpaksa jalankan beberapa x ray untuk memastikan tidak ada pendarahan dalaman dan sebagainya. Nanti kalau ibu bapa dia dah datang minta beritahu staff yang bertugas ya. Saya ada pesakit lain sekarang, buat masa ni ada beberapa doktor lagi di dalam yang sedang merawat dia. Harap bersabar ya!” doktor lelaki tadi terus berlalu meninggalkan Puan Rahemah dan En Daris yang jelas kerisauan di situ. Puan Rahemah yang nyata tidak mampu melawan rasa takutnya itu menangis di pelukan suaminya.
“ Sabar Mah, doktor tengah cuba selamatkan dia” En Daris mengusap lembut kepala isterinya itu.
“ Apa kita nak jawab dengan mak bapak budak tu bang? Mah risau bang” Puan Rahemah tidak mampu berkata apa-apa lagi. Wajahnya dia sembamkan di bahu suaminya iaitu En Daris.
Dari hujung lorong menuju ke bilik kecemasan tersebut kelihatan seorang wanita dan seorang lelaki berkain pelikat berjalan agak laju menuju ke arah Puan Rahemah dan En Daris. Sesampainya di hadapan bilik kecemasan tersebut wanita dan lelaki tadi cuba menjenguk-jenguk dari kaca pintu bilik itu.
“ Hazim ada dalam ni ke bang?” Salmah bertanya kepada suaminya yang masih lagi menjenguk ke dalam melalui kaca pintu.
“ orang tu tadi kata kat sini lah” En Khalid masih lagi menjenguk di kaca pada pintu tersebut. Sementara itu Puan Rahemah dan suaminya yang menyedari kehadiran Salmah dan Khalid pun segera mendapatkan mereka.
“ Assalamualaikum, encik berdua ni ibu bapa budak kecil tu ke?” En Daris menghulurkan salam kepada En Khalid. Mereka berdua bersalaman.
“ budak kecik? Owh nama dia Hazim. Dia bukan anak kami. Kami ni jiran dia. Tapi encik berdua ni siapa ya?” en Khalid memperkenalkan diri. Sementara itu Puan Salmah sedang bersalaman dengan Puan Rahemah di sebelahnya.
“ Owh macam tu ke. Maaflah encik, sebenarnya kami berdua yang terlanggar budak tu tadi. Tiba-tiba je dia melintas jalan. Saya tak dapat nak elak. Lepas tu kami terus bawa dia ke sini” en Daris menerangkan segala yang berlaku kepada En Khalid. Sementara itu puan Rahemah pula sedang menangis sambil memeluk puan Salmah. En Daris hanya memerhatikan sahaja isterinya itu. Dia tahu isterinya itu begitu risau akan keadaan anak kecil yang mereka langgar tadi.
“ Tapi macam mana keadaan Hazim sekarang? Kita tak boleh masuk ke?” Puan Salmah bertanya pula kepada En Daris tentang keadaan Hazim.
“ Buat masa ni doktor kata dia masih belum stabil. So kita kena tunggu dulu. Tapi kalau boleh saya tanya, mana ibu bapa si Hazim tu?” En Daris bertanya kepada Pn Salmah dan En Khalid tentang keberadaan ibu bapa Hazim.
“ Ibu dia ada di hospital ni juga. Tapi dia tak sihat.kena tahan wad. Kesian budak Hazim tu. Kecil-kecil lagi dah tanggung banyak masalah” Puan Salmah melepaskan pelukan Pn Rahemah. Digosok-gosoknya belakang badan wanita yang sedari tadi mengalirkan airmata itu. “ mari kita duduk di bangku sana tu. Penat pula berdiri lama-lama” mereka berempat terus menuju ke bangku yang terletak di luar bilik kecemasan tersebut.
Puan Salmah dan suaminya pun menceritakan segala yang berkaitan Hazim kepada Puan Rahemah dan En Daris. Perihal bagaimana pada mulanya Maznah iaitu ibu Hazim berkahwin dengan Abdullah, lelaki yang dikenalinya sejak kecil. Bagaimana Abdullah mengalami kemalangan jalanraya yang mengorbankan dirinya sewaktu isterinya Maznah sedang mengandungkan Hazim. Perihal Zamir, suami kedua Maznah yang kerap kali memukul Maznah dan Hazim yang masih kecil. Hinggalah peristiwa petang tadi yang membuatkan Maznah terlantar di hospital kini. Semuanya diceritakan oleh puan Salmah kepada Rahemah dan suaminya.
“ Maznah dipaksa kahwin dengan Zamir. Waktu itu Hazim baru berusia dua tahun. Kesian budak kecil tu. Sudahlah tidak berbapa, bapa tiri pula buat dia macam patung. Tempat melepas geram bila kalah berjudi. Ada saja salah budak kecil tu. Maznah pula kena kerja hari-hari. Ambil upah menoreh getah di kebun orang. Malam pulak dia buat kuih. Semata-mata nak menyara keluarganya. Ada suami tak boleh harap. Hari-hari Maznah kena tengking. Kami jiran-jiran pun dah tak sanggup tengok mereka dua beranak macam tu” panjang lebar cerita Salmah. Puan Rahemah dan suaminya hanya mendengar khusyuk. Tidak ada sepatah perkataan keluar dari mulut mereka dari tadi. Cerita yang disampaikan Salmah itu membuatkan rasa bersalah mereka kepada Hazim semakin kuat. Sudahlah anak itu menjalani hidup yang susah dan penuh seksa. Sekarang, dia terpaksa bertarung nyawa akibat dilanggar mereka. Air mata masih berlinangan dari kelopak mata Puan Rahemah.
“ Jadi macam mana dengan keadaan ibu Hazim? Puan Maznah yang awak ceritakan tadi tu masih belum sedar ke?” En Daris bertanyakan perihal ibu Hazim kepada Puan Salmah dan suaminya.
“ Dia masih belum sedar. Doktor tadi kata esok baru kita dapat ketahui keadaan kesihatannya. Harap-harap semuanya okay”
Lama mereka berempat duduk di luar bilik kecemasan tersebut. Salmah dan suaminya bercerita panjang lebar perihal keluarga Hazim. Puan Rahemah dan suaminya pula lebih banyak berdiam. Jauh di lubuk hati, mereka sangat bersimpati dengan nasib yang menimpa Hazim dan ibunya Maznah.
Jam menunjukkan jam 3.30 pagi apabila pintu bilik kecemasan itu dibuka. En Khalid mengejutkan isterinya yang sedang tertidur bersandar di kerusi lantas bergegas menuju kepada seorang doktor yang baru sahaja keluar dari bilik tersebut. Langkah mereka diikuti oleh En Daris dan Puan Rahemah dari belakang.
“ Doktor, macammana keadaan dia doktor?” Puan Salmah pantas bertanyakan doktor itu tentang keadaan Hazim. Nada cemas jelas kedengaran dari suaranya yang bergetar-getar itu.
“ Begini puan, xray yang kami jalankan menunjukkan tiada pendarahan dalaman yang berlaku di kepalanya. Tapi kami risau mungkin pesakit ni mengalami gegaran otak akibat hentakan yang kuat di kepalanya tadi. Tulang kakinya yang patah sudah kami operate dan insyaallah tiada masalah. Setakat ini dia masih belum stabil sepenuhnya. Saya nasihatkan tuan-tuan baliklah dulu. Esok pagi baru datang semula” panjang lebar penerangan yang diberikan oleh doktor tersebut. Puan Rahemah dan yang lainnya hanya tekun mendengar. Setelah itu, doktor itupun terus berlalu meninggalkan mereka berempat di situ.
“ En Daris, Puan Rahemah, eloklah rasanya kalau kita balik dulu. Dah pagi dah ni. Esok kita datang lagi” En Khalid berkata kepada En Daris dan isterinya.
“ Baiklah kalau macam tu. Nanti siang kami datang lagi. Terima kasihlah ya En Khalid, puan Salmah!” En Daris dah Rahemah pun beredar dari situ meninggalkan En Khalid dan Salmah di hadapan bilik kecemasan tersebut.
“ Kita nak balik sekarang ke bang? Mah risau ni. Maznah tu entah dah sedar ke belum” Salmah memandang lesu ke arah suaminya.
“ Kita buat report polis dulu. Zamir tu memang dah melampau sekarang ni. Biar kena tangkap masuk penjara lagi bagus! Tak sedar diuntung!”
                             *************************

Jam menunjukkan jam 7 pagi. Zamir yang kelihatannya separa mabuk berjalan terhuyung-hayang menuju ke rumahnya. Dari kejauhan dia dapat melihat dua buah kenderaan polis betul-betul diparkir di halaman rumahnya. Lampu-lampu bewarna biru berkelip-kelip dari atas bumbung kenderaan tersebut.
Zamir lantas menyembunyikan diri disebalik rimbunan pokok pisang di pinggir jalan.
“ celaka punya polis! Sampai ke rumah aku pun nak kacau!”
                             ******************************
“ oi bangun! Bangun!”   Zamir menggoncang tubuh Maznah yang sedang terlantar itu dengan kasar. Namun nada suaranya sengaja ditenggelamkan. Risau kalau-kalau ada yang mendengarkan mereka. Sementara itu Maznah baru sedar dari tidurnya. Kepalanya pusing. Seluruh badannya sakit-sakit. Pandangan yang tadinya kabur kini jelas. Dia baru menyedari yang dia sedang berbaring di katil sebuah hospital. Di sisinya berdiri suaminya iaitu Zamir dengan wajah mencebik.
“ Engkau ni bodoh ke apa ha? Oh sekarang dah pandai nak report-report polis! Kau lupa ke aku yang kutip engkau dengan anak kau tu dulu! Tak sedar diri!” kepala Maznah ditonjol-tonjol dengan jari telunjuknya.
“ Mana Hazim bang?” itu sahaja yang terkeluar dari mulut Maznah ketika itu.
“ Manalah aku tau anak kau tu ada dekat mana! Biar mampos! Engkau ni pun satu bodoh. Ini hospital swasta kau tahu. Engkau ingat aku ada ke duit nak bayar semua kos kau kat sini ha? Dahlah sekarang semua polis tengah cari aku!” Zamir bersuara agak kuat kali ini. Namun matanya masih memandang cemas kesana kemari.
“ Mana Hazim?” nada suara Maznah masih terlalu rendah. Sakit di kepalanya dirasakan tidak tertanggung lagi.
“ sekarang kau ikut aku. Kita pergi dari sini cepat! Aku tak nak lagi nak berhutang dengan pihak hospital pulak” Zamir segera mengangkat isterinya yang terbaring itu .
“ Tapi bang, Hazim?”
“ Sekali lagi kau sebut nama budak tu aku belasah kau cukup-cukup. Budak tu dah mati agaknya! Aku dengar semalam dia kena langgar kereta.” Selamba nada Zamir menyebutkan kata-kata itu. Tiada langsung terpalit rasa kasihan atau risaunya pada Hazim.
“ Ya Allah!” air mata berguguran di mata Maznah. Namun dia tidak mampu berbuat apa. Tubuhnya terlalu lemah walaupun untuk sekadar berdiri. Zamir segera mendokong tubuh isterinya itu dan segera meninggalkan hospital tersebut. Sebelum itu dia sempat meninggalkan sesuatu di bawah bantal di katil itu.
                                                ********************

          Salmah, maafkan aku. Aku terpaksa ikut Zamir. Tolong jangan cari aku lagi. Anak aku Hazim, kau tolong jagakan ya! Kalaupun tidak, kau berilah dia pada siapa-siapa yang mahu. Aku tak mahu dia menderita lagi. Kalau dia sedar nanti, kalau dia sudah sembuh. Katakan sahaja aku sudah mati. Tolong aku salmah!
                                                                                                Maznah


          Salmah terkedu membaca surat yang terlipat kemas di bawah bantal tersebut. Rasa terkejutnya melihat Maznah tidak berada di katilnya sebentar tadi bertambah sebaik membaca isi kandungan surat di tangannya itu.
          “ Apa kita nak buat sekarang ni bang?” itu saja yang kerkeluar dari mulutnya ketika itu. Dia terkedu. Suaminya di sebelah hanya berdiam diri. Dia juga tidak tahu harus berbuat apa. Tiba-tiba telefon bimbit kepunyaan En Khalid berdering. Dia lantas menjawab panggilan tersebut.
          “ Assalamualaikum. En Khalid. Saya ni Daris. En ada dekat mana? Cepat datang sini, Hazim dah sedar” nada suara En Daris waktu itu jelas teruja.
          “ Baik kejap lagi kami datang” dia mengakhiri panggilan tersebut.
          “ siapa bang?”
          “ Hazim dah sedar. Jom pergi tengok dia” En Khalid dan puan salmah bergegas menuju ke tempat En Daris dan Puan Rahemah berada.
                                      ********************
         
          Hazim terlantar di atas katilnya. Baru beberapa saat dia berjaya membuka mata. Pandangannya kabur. Segala benda kelihatan bagai kabus. Dikelipkan matnya berkali-kali namun penglihatannya tetap begitu. Kepalanya juga berdenyut-denyut sejak tadi.
          Di hapannya kini berdiri Puan Rahemah dan en Daris. Mereka berdua memerhatikan sahaja tingkah laku Hazim dengan wajah separuh lega dan separuh risau. En Khalid dan Salmah sudah diberitahu akan keadaan Hazim dan mereka berdua sedang berada dalam perjalanan ke situ.
          Pintu bilik terbuka. Salmah dan suaminya masuk dan terus mendapatkan Hazim yang terlantar.
          “ Ya allah! Syukurlah Hazim dah sedar. Sakit lagi tak Zim? Cik Salmah risau sangat!” Salmah begitu gembira. Diciumnya pipi kanak-kanak itu berulang kali. Suaminya hanya memerhatikan saja tingkah Salmah. Sementara itu Hazim kelihatan terpinga-pinga dan memandang pelik kepada Salmah yang sedari tadi menciumnya.
          “ Hazim ape khabar? Sakit lagi tak?” Giliran En Khalid pula bertanya kepada Hazim. Namun tiada sebarang respon dari anak itu. Wajahnya jelas terpinga-pinga. Mengesyaki sesuatu yang tidak kena berlaku, Salmah segera bertanya kepada Hazim.
          “ Hazim kenal cik Salmah? Hazim kenal ni pak cik Khalid?” soalan dari Salmah tidak berbalas. Hazim hanya terlantar diam di katilnya. Raut wajahnya kosong.
          “ Hazim, ni pak cik Khalid ni. Jiran Hazim. Hazim tak kenal pak cik?” sekali lagi soalan yang sama diajukan kepada kanak-kanak itu. Tetapi kali ini soalan itu hanya dijawab dengan gelengan kepala oleh anak itu. En Khalid bingung. Dia memandang cemas kepada isterinya, En Daris dan Puan Rahemah serta seorang jururawat yang berada di dalam bilik itu.
          “ Biar saya cuba” En Daris maju ke depan. “ Hazim. Yang ini pak cik Khalid. Yang ini pulak Mak cik Salmah. Hazim kenal mereka?” lembut suara En Daris bertanya kepada anak itu. Namun hanya gelengan kecil yang diberi oleh anak itu. Situasi jadi senyap. Masing-masing keliru tidak tahu harus berbuat apa.
          “ Biar saya panggilkan doktor” Jururawat yang sedari tadi berdiri di dalam bilik itu pun bergegas keluar untuk mencari doktor. Tidak lama kemudian dia masuk semula bersama-sama seorang doktor di belakangnya.
          “ Encik dan puan-puan boleh tunggu di luar sekejap. Doktor akan lakukan pemeriksaan pada pesakit” En Daris dan yang lainnya segera keluar dari bilik itu. Wajah masing-masing jelas keliru dengan apa yang berlaku.
          “ Agaknya kenapalah Hazim tak kenal kita ye bang? Entah-entah dia hilang ingatan tak? Subhanallah!” air mata Salmah menitis dari kelopak matanya.
          “ Haishh awak ni. Jangan fikir bukan-bukan. Kan doktor tengah periksa dia tu” En Khalid cuba menenangkan perasaan isterinya itu.
          “ Insyaallah, harap-harap semuanya baik-baik saja. Mari kita doa sama-sama. En Khalid, macammana pulak keadaan emak si Hazim tu? Dia dah sedar?” en Daris bertanyakan perihal Maznah yang diceritakan kepadanya oleh En Khalid semalam. Soalan itu disambut pula dengan linangan air mata dari Salmah.
          “ Kami tidak tahu apa yang berlaku. Pagi tadi kami sampai, tengok-tengok Maznah dah tak ada atas katil. Kami cari dia merata tempat tapi tak jumpa. Kami Cuma jumpa surat ini ditinggalkan bawah bantal dia” Salmah menghulurkan surat di tangannya itu kepada Daris dan Rahemah lantas mereka segera membacanya.
          “ Kami rasa Zamir yang bawa dia lari. Semalam polis sudah cuba untuk menjejaki dia. Tapi tak jumpa” Khalid bersuara agak hampa. Sementara itu Rahemah dan Daris baru yang sahaja selesai membaca surat itu mengelengkan kepala. Cukup berat rasanya melihat anak sekecil itu ditimpa musibah yang begitu besar.
          Lima belas minit berlalu. Mereka hanya diam berpeluk tubuh. Segala andaian tentang kesihatan Hazim hinggalah menghilangnya Maznah sudah ditamatkan sejak tadi. Salmah duduk bersebelahan suaminya. Beberapa meter di sebelah kanan Rahemah berbisik-bisik sesuatu kepada suaminya yang juga berbuat demikian. Pintu bilik dibuka. Doktor yang tadinya masuk bersama jururawat itu berdiri di muka pintu. En Daris dan yang lainnya bergerak menuju ke arah doktor tersebut.
          “ Macammana keadaannya doktor?”
          “ setakat ni dia ok. Cuma kakinya sahaja yang perlukan rawatan lebih lanjut. Kehilangan ingatan sementara. Itu biasa terjadi apabila berlaku hentakan di kepala ataupun rasa fobia pada sesuatu terjadi. Kami akan lakukan pemeriksaan lebih lanjut mengenai hal ini. Ada doktor yang lebih berpengalaman dengan kes-kes seperti ini. Saya rasa kita perlu dapatkan bantuan dia. Tapi apepun harap encik semua tak perlu risau. Pesakit sudah berjaya melepasi tahap kritikalnya. Sekarang dia normal” panjang lebar penjelasan yang diberi oleh doktor muda itu.
          “ Tapi doktor, boleh ke ingatan dia pulih? Makan masa ke?” Salmah bertanya dengan agak cemas.
          “ Itu bergantung kepada keadaan pesakit. Kadang-kadang rasa fobia pada sesuatu juga mampu membuat dia terus berkeadaan begitu. Apapun kita tunggu sahaja keputusan pemeriksaan lanjut yang akan dijalankan oleh doktor di bahagian neurologi. Saya tak mampu beri penjelasan yang banyak. Sebab saya bukan dari bidang tersebut. Dalam setengah jam lagi doktor tersebut akan sampai untuk membuat pemeriksaan. Kalau begitu saya pergi dahulu ya” doktor tersebut segera pergi untuk melihat pesakit-pesakitnya yang lain.
          “ doktor, boleh kami masuk untuk melawat dia?” Puan Rahemah sempat bertanyakan soalan itu sebelum doktor tersebut pergi.
          “ oh boleh. Jururawat ni akan temankan tuan-tuan dan puan-puan masuk ke dalam. Nadia, awak temankan mereka ya. Call saya kalau ada apa-apa berlaku” sejurus selepas itu. Doktor tersebut segera menuju ke wad-wad yang lain.
          “ En Khalid, Puan Salmah, sebelum masuk, kami ada sesuatu nak dibincangkan terlebih dahulu” En Daris menarik tangan en Khalid.
          “ Apa yang nak dibincangkan tu en Daris, puan Rahemah?” Puan Salmah kelihatan bingung.
          “ Begini, sebenarnya kami sudah lima tahun berkahwin, tapi kami tak dikurniakan anak walau seorang pun. Kami dah merancang untuk mengambil anak angkat” penuh hati-hati En Draris menyuarakan hasratnya itu kepada en Khalid dan isterinya.
          “ Jadi?” Salmah yang masih bingung itu bersuara memotong percakapan En Daris.
          “ Jadi begini Puan Salmah, En Khalid. Kami berhajat nak jadikan Hazim ni anak angkat kami. Kami janji kami akan jaga dia macam anak kami sendiri. Kami janji kami akan jaga dia sebaik mungkin. Mungkin inilah sahaja caranya untuk kami balas balik apa segala yang telah kami lakukan pada Hazim. Mungkin kami rasa bersalah, tapi jujurnya kami ikhlas mahu menjaga dia” En Daris begitu tenang dalam kata-katanya. Puan rahemah di sebelahnya memandang penuh harap kepada Khalid dan Salmah di hadapan mereka.
          En Khalid dan isterinya terdiam. Mereka tidak tahu harus berkata apa. Salmah memandang Khalid, dan begitulah sebaliknya.
          “ Begini En Daris. Biar saya dan Salmah bincang dahulu perkara ini. Sebab Maznah dah amanahkan kami untuk jaga si Hazim tu” Tenang suara En Khalid berkata. Dia kemudiannya membawa isterinya Salmah beberapa meter dari Daris dan Rahemah untuk berbincang. Di suatu sudut, Rahemah menggenggam erat tangan suaminya penuh berharap yang hajat mereka diterima oleh En Khalid dan Salmah.
          Usai berbincang, Salmah dan suaminya berjalan menuju En Daris dan Rahemah yang berdiri di pintu wad. Jururawat yang bernama Nadia itu sudah lama masuk ke dalam wad tersebut.
          “ Begini En Daris, kami berdua dah berbincang. Kalau betul ikhlas niat encik berdua nak menjaga Hazim, kami rela. Kami pun bukan orang senang. Kami masih ada anak-anak yang kami tanggung. Jagalah Hazim sebaik mungkin. Cuma satu. Tolong bantu kami cari di mana Maznah berada. Itu sahaja” En Khalid tersenyum mengatakan semua itu. Jauh di lubuk hatinya dia mampu melihat keikhlasan En Daris dan isterinya untuk menjaga Hazim. Isterinya Salmah turut tersenyum.
          “ Terima kasih En Khalid,, Puan Salmah! Kami janji kami akan jaga dia macam anak kami sendiri” itu sahaja yang mampu diucapkan oleh Puan Rahemah. Air matanya bergenang. Tidak mampu untuk dia ungkapkan betapa bersyukurnya dia waktu itu. Dipeluknya Salmah erat-erat. Air matanya tumpah di bahu wanita tersebut.
          “ Sudahlah tu. Mari kita masuk ke dalam tengok Hazim”
                                                ******************
 -tamat episode 6-

ini lagu yang aku tuliskan khas untuk episode ini

HIKMAHNYA


HIKMAHNYA

Langit biru menjadi kelabu
Ombak lesu kembali menderu
Bersama dugaan menimpa hidupku
Melemas nafasku mencari hikmahmu

Oh tuhan di sini kuberdiri
Tangisan sepi tak mampu ku hindari
Berserah, berharap semua kan teratasi
Biarkan mendung itu berganti pelangi

Bukanlah maksudku untuk meraih simpati
Ku hanya manusia kuperlu petunjukku
Berharap semua bahagia kan abadi
Mudahkan segala rintangan menghalangi

Oh.. tunjukkan
Padaku hikmahnya
Oh.. mudahkan
Bagiku jalannya




Jadikan dunia yang tersenyum selalu
Menadahkan doa bersujud kepadamu
Tunjukkan ku hikmah di balik ujianmu
Agar tak ku rebah dalam perjuanganku

Oh … tunjukkan
Padaku hikmahnya
Oh… mudahkan
Bagiku jalannya

tuhan sentiasa punya hikmah untuk segala sesuatu: deedymarji


teruskan membaca episode 7


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

No comments: